FINALPOINT – OPTIIKKAHUOLTO – HYVIIN
NÄKYMIIN Männistönkatu 16 B 18, 70500 Kuopio, p.
040-5123141, jari.pulkkinen@finalpoint.fi |
||
|
ETUSIVU OHJEITA TUOTTEET JA PALVELUT
YHTEYSTIEDOT
Tervetuloa Finalpoint optiikkahuollon asiakkaaksi : Toimita huoltoon tuleva kiikari, tähtäin, kaukoputki tai etäisyysmittari matkahuollon tai postin kautta normaalina noutopakettina tai sovi erikseen muu toimitustapa. Lähetyspaikkoina voi käyttää myös asiamiespisteitä R-Kioskeja sekä K-Kauppoja, joissa voi valita Matkahuollon tai Postin pakettilähetyksen. Takuuhuolloista tulee sopia aina etukäteen ensisijaisesti myyjän/maahantuojan kanssa, yleensä ehtona on alkuperäinen kuitti ostosta. Finalpoint suorittaa myös takuuhuoltoja ja korjauksia eri merkeille, mutta vain myyjän/maahantuojan/valmistajan antaman luvan ja ohjeen mukaan.
Paketin päälle aina lähettäjän ja
vastaanottajan yhteystiedot matkapuhelinnumeroilla ja/tai
sähköpostiosoitteella. Älä lähetä arvokasta tuotetta pelkässä
alkuperäislaatikossa vaan paketoi se kääreellä peittoon. Toimituspaketin
sisään tulee laittaa aina omat yhteystiedot, matkapuhelinpuhelinnumero ja
sähköpostiosoite sekä lisäksi halutut toimenpiteet, havaitut viat, kaikki
rikkoontuneet tai irronneet osat, jne... Jos unohdat
vastaanottajan puhelinnumeron tai asiamies ei sitä kirjaa, voi paketti
kääntyä takaisin lähettäjälle, ennen paperista noutoilmoitusta
vastaanottajalle. Tähtäimiin ei mielellään jalkoja eikä renkaita mukaan, ne
joudutaan huollon ja kalibroinnin aikana useimmiten poistamaan. Kaukoputken
huolto vaatii aina itse kaukoputken ja okulaarin toimittamisen. Okulaari on
usein putkikohtainen, joten okulaarin puhdistus vaatii myös kaukoputken
toimittamisen, jotta se voidaan testata. OSOITE : Finalpoint
Ky, Männistönkatu 16 B 18, 70500 Kuopio, p.040-5123141/jari.pulkkinen@finalpoint.fi. MUISTA : LÄHETTÄJÄN YHTEYSTIEDOT, MATKAPUHELINNUMERO TIEDOT JA
TOIVEET Muista, lähettäjän sekä vastaanottajan
osoite, matkapuhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite pakettiin ja asiamiehen
tulisi ne syöttää kokonaisuudessaan tietojärjestelmään. Toimitus mieluiten
ns. noudettavana lähipakettina Matkahuollon tai Postin kautta, jolloin se
tulee lähimmälle asiamiehelle automaattisesti lähimpään vapaaseen hyllyyn tai
lokeroon. Palautus tehdään yleensä Postin
postiennakkopakettina tai Matkahuollon Bussiennakolla, eli lunastuspakettina.
Bussiennakko- ja Postiennakkopakettien noutopisteitä on merkittävästi
vähemmän kuin normaalipaketeilla. Netistä voit seurata pakettia kuitissa
olevalla seurantatunnuksella. Ei mielellään pakettien perille
toimituksia, joutuu muuten odottelemaan, jopa 4h per toimitus. Väärät tiedot tarkoittavat, ettei
paketin noudosta saa lainkaan ilmoitusta. Yhä useammin saapuu paketti, jossa ei
ole mitään lähettäjän yhteystietoja, tai lähettäjäksi on merkitty vain
asiamiehen nimi, eikä paketin sisällä mitään mitä tuotteelle haluasi
tehtävän. Hankalaa löytää asiakas tai soittaa tai tehdä mitään tuotteelle. Poikkeustilan aikaan, ei suositella paikanpäälle tulemista. Palautamme paketti normaalisti Postin tai Matkahuollon Lunastuspaikat eivät välttämättä ole samoja kuin lähipakettijakelun pisteet.
TAKUUHUOLLOT :
Muutos 2021 alkaen :
Finalpoint Ky on toiminut 2016 lähtien
valtuutettuna Normark Suomi Oy maahantuomien
optisten tuotteiden takuuhuoltopisteenä. Normark
Suomi Oy on luopunut kokonaan metsästys- ja optiikkatuotteista, kuten
tuotemerkeistä Bushnell, Gamo,
Tasco, Wildgame, Schmidt&Bender, jne.. joten
myös tuotteiden takuuhuollot päättyivät Normark
Suomi Oy osalta. Luonnollisesti Finalpoint Ky
huoltaa, korjaa ja testaa normaalivelotuksin myös Bushnell,
Gamo, Tasco, Wildgame, Schmidt&Bender, jne… tuotteita jatkossakin. Ota siis ensisijaisesti
yhteyttä myyjään ja/tai maahantuojaan takuuhuolloissa. Jatkossa Bushnell tuotteita maahantuo Oy HW-Company Ltd. Docter – Noblex
osalta takuuhuollosta on syytä sopia etukäteen myyjän ja maahantuojan Ky
Magnus Paul Kb P. 09-650900 kanssa aina tapauskohtaisesti, koska maahantuojia
on ollut vuosien varrella useita. Tuotteen lähettämiskuluista vastaa asiakas
tai jälleenmyyjä tai maahantuoja. Burris merkkien osalta takuuhuollot päättyivät
laajojen mallisarjojen sekä varaosavaraston pyörittämisen mahdottomuuteen
keväällä 2019. Joten yhteys myyjään/maahantuojaa takuuhuolloissa. Muuten
huolletaan myös Burris tuotteita. Muiden merkkien takuuhuoltojen osalta
yhteys aina myyjään ja sitä kautta maahantuojaan, joka antaa mahdollisen
takuuhuoltoluvan tapauskohtaisesti. Monia tuotteita tilataan nettikaupoista,
joten paikallinen myyjä tai maahantuoja ei ole vastuussa kaikista tuotteista.
Säilytä siis osto ja/tai takuukuitti ja ole yhteydessä ensisijaisesti myyjää.
Tuotteen lähettämiskuluista vastaa asiakas tai jälleenmyyjä tai maahantuoja.
TÄRKEÄT TIEDOT :
Tärkeitä tietoja ovat haluttu käyttömatka parallax tarkennukselle esim. 10m, 15m, 25m, 50m tai 100m. Tehtaalla tähtäimet säädetään useimmiten 100m ruutiaseille, jolloin käyttöalue on n. 65-200m, joten ilma-aseisiin ja pienoiskivääriin tähtäimen parallax joudutaan useimmiten säätämään erikseen huollossa. Tähtäimien optiikan mukaan parallax tarkennuksen käytettävyys vaihtelee. Joitakin voi käyttää 50-200m matkalla, samalla 100m säädöllä. Ilma-aseen tähtäimen matkasäätö asetetaan yleiskäytössä 15m, jolloin käytettävyys n. 10-25m. Ilmahirven kilpakäytössä parallax säädetään kiinteäsäätöisissä tarkasti 10m, jolloin käyttöalue on vain 9-11m ja tähtäimissä, joissa matkasäätö laitetaan asteikko alkamaan n. 9m kohdalta. Käytettävyys alue pienenee mitä lyhemmälle matkalle parallax on säädetty. Tarkennus muuttuu jopa metristä, varsinkin säädettynä 10m matkalle esim. ilmahirveen. Perushuoltoon menee yleensä n. 1 vrk. Uudet kaasut laitetaan sisään aina avaamisen jälkeen, estämään huurtumista. Kaikissa ei ole kuitenkaan kaasutäytön porttia tai rakenteen takia tiiviys ei ole riittävä kaasun pysymiseen pitkiä aikoja tähtäimen sisällä.
Ennakkopisteiden osalta tulee tietää matka, ennakot, käytetty suurennos ja pisteiden koko. Piirros hyvä tehdä mukaan. Hiusristikon ja ennakkopisteiden valmistuminen kestää vähintään 1 vrk + tuotteen purkaminen, uudelleen kasaus ja säätäminen
Valopistetähtäinten tyyppivikoja ovat kontaktiviat elektroniikassa ja kytkimissä sekä valokuidun tai ristikon rikkoontuminen. Valo saattaa toimia sisällä lämpimässä, mutta ei ulkona kylmässä. Myös näkökyky voi aiheuttaa ongelmia havaita punaista tai vihreää pistettä pyöreänä pallona.
Paketoi lähetys hyvin Palautamme tuotteet normaalisti Matkahuollon bussiennakolla tai Postin postiennakolla tai sovi erikseen noudosta tai muusta toimituksesta sekä laskutuksesta. Soitellaan jos lisätietotarpeita tai
kysyttävää. Työvaiheet estävät joskus puhelimeen vastaamisen, joten soittelen
takaisin. Sähköposteja ehtii harvoin lukea päivisin. Tapaamiset ja paikallaolo kannattaa varmistaa ja sopia aina etukäteen. Tavoitettavissa parhaiten arkisin klo 8-16 välillä. Varaosia emme toimita lainkaan, vaan korjattava tuote tulee lähettää huoltoon. Merkistä riippumatta jokainen tuotantoerä ja malli on valmistettu pääosin erilaisista osista, edes sarjanumero ei esim. kerro mikä patterikotelon tai tornin korkki sopii ko. tähtäimeen.
Tuote pyritään palauttamaan asiakkaalle n. 2-3 viikon sisällä sen saapumisesta. Sesonkiaikaan, kuten syksyllä ja talvella on varauduttava ajoittain pidempiin n. 3-6 viikon toimitusaikoihin. Kiire on huonoin korjaustapa. Korjaamme mieluiten järjestyksessä, yksi kerrallaan ja monta peräkkäin. Paketti avataan yleensä vasta työnalle otettaessa. Työn laajuus ja kesto selviävät pikkuhiljaa työn edessä. Joidenkin varaosien saanti voi kestä jopa yli 6 kk tai vaatii tuotteen tehtaalle lähettämisen. Poikkeusolojen aikaan ei ole normaalia ulkomaan rahtiliikennettä, joten ulkomaan kirje- ja pakettiliikenne on hidasta.
|
|
© FINALPOINT KY, MÄNNISTÖNKATU 16 B 18, 70500 KUOPIO puh. 040-5123141 (+358-40-5123141) jari.pulkkinen@finalpoint.fi |
||